Pinterest to portal, który na świecie ma wielu użytkowników a w Polsce nie jest aż tak popularny. Jednak warto się nim zainteresować, gdyż wyróżnia się na tle konkurencji i zawiera sporo ciekawej treści. Pinterest może być dobrym sposobem na pokazanie swojego biznesu, gdyż jego strony są wysoko wyświetlane w Google. W tym artykule chcemy wam pokazać historię logo Pinterest, to jak się zmieniało i jakie jest jego znaczenie.
Pierwsze logo Pinterest 2010 – 2011
Pinterest jest portalem społecznościowym, w którym użytkownicy udostępniają zdjęcia i grafiki. Jednak w przeciwieństwie do Instagrama, to nie osoby są tutaj w centrum uwagi a konkretne miejsca, wyroby czy projekty graficzne. Jak pokazują statystyki blisko 70% użytkowników portalu to kobiet.
Nazwa portalu pochodzi od czynności przypinania zdjęć „Pin” do tablic, które tworzą użytkownicy. Tablice łączą tematycznie pewną kolekcję zdjęć i mogą być udostępniane przez innych użytkowników. Najciekawsze zdjęcia były wyświetlane setki milionów razy.
Pierwsze Logo Pinterest powstało jeszcze w 201o roku, gdy portal był zamknięty. Pierwsze kilka tysięcy użytkowników zostało zaproszonych bezpośrednio przez twórcę aplikacji.
Tworząc logo chciano stworzyć projekt minimalistyczny, który wryje się w świadomość użytkowników. Prawdopodobnie mało kto w Polsce pamięta pierwsze logo Pinterest, które znacznie różniło się od obecnego.
Było ono oparte na standardowej czcionek Bello Script pisanej kursywą. Uznano, że najlepszym kolorem dla logo będzie czarny, ale szybko zrezygnowano z tego pomysłu. Napis znajdował się na niebieskim gradientowym cieniu z białą ramką i szarym konturem.
Czy pierwsze logo Pinterest było unikatowe i spełniało pierwotne założenia? To kwestia mocno subiektywna, naszym zdaniem twórca nie podołał, podobnie myśleli właściciele portalu, którzy korzystali z tego logo tylko przez rok. Zbyt wiele elementów sprawiało, że logo było chaotyczne a napis słabo widoczny.
Drugie logo Pinterest 2011 -2016
Zmiany jakie zaszły w drugim projekcie były naprawdę spore. Kolorystyka została napisu została zmieniona na czerwoną. Zrezygnowano z cienia i obramowania, a logo zostało umieszczone na białym tle.
Sam napis ze zwykłej czcionki został zmieniony na oryginalny projekt. Najbardziej charakterystycznym elementem logo była litera P oraz ogon litery „t” łączącej się z „s”. Taka forma logo przetrwała 5 lat, kolejny projekt okazał się tym co znamy dzisiaj. Twórcami tej wersji logo są Juan Carlos Pagan i Michael Deal.
Ikona Pinterest 2011 – obecnie
Drugim elementem, który powstał w tym samym czasie a wiąże się z identyfikacją wizualną jest dobrze rozpoznawalna ikona „P” na czerwonym tle.
Jest to dokładnie ta sama litera co w logo z 2011 roku, ale w białej kolorystyce. Linia prosta „P” została wystylizowana na pineskę, co doskonale widać na powyższym zdjęciu.
Logo Pinterest 2016 – obecnie
Prawdopodobnie czas logo tworzonych na podstawie bogatych czcionek odchodzi do lamusa. Dzisiaj preferuje się minimalizm. Wyróżniać ma się ikona aplikacji, a logo musi być proste i łatwe do zapamiętania.
W obecnym logo Pinterest ikona i napis znajdują się obok siebie. Oba utrzymane są w tej samej ciemnoczerwonej kolorystyce.
Napis przeszedł całkowitą zmianę, od 2016 roku jest to standardowy, pogrubiony krój Neue Haas Grotesk. Litery mają bardzo małe odstępy, a żadna z nich nie wyróżnia się na tle innych.
Taki zabiegł pomógł zbliżyć się stylistycznie do inny portali społecznościowych, jednocześnie tracąc swoją unikatowość.
Kontrowersje związane z logo Pinterest
Powstaje pytanie czy logo Pinterest jest oryginalne? Podczas, gdy prezentowano światu logo Pinterest, na rynku działała aplikacja Path, której ikona znacząco przypominała projekt Pinteresta.
W obu projektach mamy białą literę „P” o podobnych proporcjach na czerwonym tle.
W roku 2012 Pinterest złożył niezbędne dokumenty do rejestracji emblematu. Twórcy nieistniejącej już aplikacji postanowili zaskarżyć projekt Pinteresta do Urzędu Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych. Jednak sprzeciw został oddalony i przez długi czas emblematy obu aplikacji wyglądały bardzo podobnie.
Ikony z logo
Jak każda aplikacja tak i portal o zasięgu globalnym, tak i Pinterest posiada kilka wariantów ikon ze swoim logo.
Kolorystyka ikon może być dość zaskakująca tak samo jak ich wygląd.
Podstawowym wariantem jest logo, ale występują również 3 warianty monochromatyczne, które wykorzystywane są na białych lub czarnych tłach.
Ostatnią wariacją jest nieostra litera „P” znana z logo, w kolorze czerwonym bez obramowań.