LinkedIn to jeden z popularniejszych portali społecznościowych z długą historią. Jednak jest dość specyficzny, gdyż nikt nie chwali się tu nowym samochodem czy zdjęciami z wakacji. W tym artykule chcemy przybliżyć znaczenie i historię logo LinkedIn. To powstało w 2003 i przez 20 lat nie przeszło istotnych zmian. Sprawdźmy czy historia logo tego „poważnego” portalu społecznościowego jest równie poważna jak sam portal.
Pierwsze logo LinkedIn 2003 – 2011
Czy logo LinkedIn jest rozpoznawalne na całym świecie? Zapewne nie, jest to w dużej mierze portal zrzeszający pracodawców i pracowników z branż opartych o działalność internetową. Naturalnie również wiele tradycyjnych biznesów ma tam swoje profile.
Logo LinkedIn jest bardzo proste i jego kompozycja nie uległa większym zmianom od samego początku, czyli roku 2003. W wolnym tłumaczeniu nazwa portalu to „Połączony w”, chodzi o sieć relacji jaką budują użytkownicy, pomiędzy sobą, profilami firm i pracodawcami.
Pierwsze logo LinkedIn było dwuczłonowe, pierwszym elementem był czarny napis „Linked” a drugim wyrażenie „in” w kolorze białym na tle niebieskiego kwadratu o zaokrąglonych bokach. Całe wyrażenie zostało stworzone z bezszeryfowej czcionki Source Sans: Light and Semi-bold.
Ciekawostką może być fakt, że wysokość dużej litery „L” jest dokładnie taka sama jak liter „k” i „d”.
Zarówno kolor czarny jak i niebieski kojarzą się nam z nowoczesnością i profesjonalizmem. Prosta stylistyka, miała sugerować, że portal jest stworzony do rzeczowej komunikacji między pracodawcami i pracownikami.
Logo LinkedIn się zmienia 2011 – 2019
Niesprawne oko nawet nie zauważy zmian jakie zaszły podczas redesignu logo LinkedIn z roku 2011. Oryginalna kompozycja pozostała nienaruszona podobnie jak paleta kolorów.
Zmianie uległa czcionka, użyto Avenir Pro, która charakteryzuje się cieńszymi literami. Logo wciąż pozostawało bardzo profesjonalne i minimalistyczne.
Zauważalne zmiany zaszły również w literze „e”, której dolna część jest bardziej zaokrąglona.
Zmiany były związane z rejestracji na nowojorskiej giełdzie. Właściciele portalu chcieli aby logo było jeszcze bardziej czytelne.
Logo LinkedIn 2019 – obecnie
Obecne logo jest praktycznie tym samym, które funkcjonowało od roku 2011. Zmianie uległy kolory, od tej pory napis „Linked” jest niebieski, dokładnie w tym samym odcieniu co kwadrat ze słowem „in”.
Postanowiono również zmienić przerwę pomiędzy kropkami nad literami „i”, jest nieco większa niż w poprzednich wersjach. Tak minimalne zmiany pokazują, że osoby odpowiedzialne za portal nie zamierzają ryzykować ze zmianami logo, a i prawdopodobnie użytkownicy portalu tego nie wymagają.
Obecny wygląd logo wynikał w pewnym stopniu dopasowaniu do Microsoftu, który wykupił portal LinkedIn.
Kolorystyka logo
Twórcami portalu LinkedIn są również osoby pracujące w PayPal, możliwe, że miało to wpływ na dobranie podobnej palety kolorów do projektu logo. W logo LinkedIn wykorzystywane na przestrzeni lat były tylko trzy kolory: niebieski, biały i czarny. Kolor niebieski użyty w logo nosi własną nazwę „LinkedIn Blue” (0077B5).
Niebieski kolor kojarzy się z internetem i networkingiem, podobne barwy do LinkedIn wykorzystuje w swojej identyfikacji Facebook, o czym piszemy w szerzej w artykule o historii logo Facebook.
Czcionka wykorzystywana w logo LinkedIn to Source Sans Pro-Light lub Source Sans Pro-Semibold. Za ich stworzenie odpowiada typograf Paula D. Hunta.
Ikony LinkedIn
Podobnie jak inne portale internetowe o zasięgu globalnym tak i LinkedIn posiada kilka wariantów ikon. Różnią się one od siebie paletą kolorów, a jedna z nich osadzone jest w kole a nie kwadracie z zaokrąglonymi bokami.
Logo LinkedIn jest jednym z mniej ciekawych pod kątem zmian jakie w nim zachodziły, ale doskonale wpisuje się w charakterystykę portalu.