Strony typu spotted miały ogromną popularność kilka lat temu, obecnie wciąż są odwiedzane, ale już w mniejszym stopniu. Zainteresowanie spotted wynikało z tego, że dotyczyły lokalnych środowisk i były czymś nowym. Początkowo strony i grupy miały służyć do kontaktów międzyludzkich z czasem stały się tablicami ogłoszeń, na których informowano o zgubionych kluczach czy negatywnych odczuciach zwianych z danym miejscem. Co to jest spotted na Facebooku i Instagramie oraz jak funkcjonuje obecnie?
Co to spotted?
Spotted to słowo pochodzące z języka angielskiego odnoszące się do zaobserwowania czegoś. W internecie spotted służy do oznaczania stron i grup na Facebooku czy Instagramie, na których umieszczane są ogłoszenia.
Nie różniłoby się to niczym od zwykłych grup ogłoszeniowych, gdyby nie założenia jakie przyświecały stworzeniu tychże grup. Na spotted w sposób anonimowy:
- Pozdrawiamy innych użytkowników,
- Informujemy o znalezionych i zgubionych rzeczach,
- Wyrażamy opinie na temat konkretnych miejsc/sytuacji.
Początkowo strony spotted służyły nieśmiałym osobom, które chciały uzyskać kontakt do osób zauważonych w konkretnym miejscu, ale wstydziły się do nich podejść. Jeśli osoba, o którą chodziło odczytała taką wiadomość mogła skontaktować się z administracją strony w celu nawiązania kontaktu z osobą zamieszczającą ogłoszenie.
Obecnie dalej praktykuje się dodawanie takich wiadomości, ale zdecydowanie więcej pojawia się anonimowych opinii czy typowych ogłoszeń.
To właśnie anonimowość użytkowników zagwarantowała spotted tak dużą popularność. Czytając komentarze pod ogłoszeniami można dowiedzieć się na swój temat wielu nieprzyjemnych informacji.
Anonimowy sposób dodawania ogłoszeń sprawił, że nie jesteśmy oceniania pod własnym imieniem i nazwiskiem.
Co to jest spotted na Instagramie?
Spotted na Instagramie to dokładne przeniesienie spotted z Facebooka. Administrator konta dodaje w postach zaakceptowane wiadomości, które najczęściej wysyłane są na adres e-mail podany w BIO albo przez specjalny link.
Konta spotted na Instagramie cieszą się mniejszą popularnością, ale jeśli bardzo zależy Ci na tym, aby Twoja wiadomość dotarła do jak największej liczby użytkowników, warto się nimi zainteresować.
Jak działa spotted?
Zasada działania stron i grup spotted jest bardzo prosta. Znajdujemy stronę, która nas interesuje, wysyłamy na nią ogłoszenie powiązane z danym miejscem i czekamy na dodanie przez administratora.
Przykłady stron spotted:
- Spotted: Wrocław,
- Spotted: MPK Poznań,
- Spotted: Politechnika Śląska,
- Spotted: Galeria Krakowska.
Nazwę spotted wpisujemy do wyszukiwarki a następnie wchodzi na stronę, która nas interesuje. Zależnie od strony/grupy ogłoszenia na spotted dodawane są bezpośrednio przez użytkowników albo wyłącznie przez administratora.
Każdy spotted ma swój regulamin, z którym należy się zapoznać przed dodaniem ogłoszenia.
Jak napisać coś na spotted?
Jeśli chcesz napisać na spotted to musisz wejść na stronę, która Cię interesuje i kliknąć w przycisk „wyślij wiadomość”. Gdy to zrobisz pojawi się okno Messengera z możliwością pisania, napisz wiadomość i poproś o anonimowość.
Na temat tego jak pisać na spotted przygotowaliśmy osobny obszerny artykuł, w którym tłumaczymy krok po kroku co należy zrobić.
Czy widać kto pisze na spotted?
Wyróżniamy dwa typy stron i grup spotted:
- Anonimowe,
- Takie na których użytkownicy są widoczni.
W swoim pierwotnym założeniu spotted stanowiło miejsce, w którym tylko administrator wiedział kto pisze wiadomość. Obecnie wciąż większość użytkowników woli pozostać anonimowa, są jednak strony spotted, które pozwalają publikować treści zgodne z ich regulaminem pod swoim imieniem i nazwiskiem.
Co to jest spotted szkoły?
Jest to tablica ogłoszeń konkretnej strony, na której można poinformować anonimowo o zgubieniu pewnych rzeczy, sytuacjach które miały miejsce czy opinii na temat funkcjonowania szkoły.
Problemem ze spotted szkół jest to, że dotyczą one niewielkich społeczności, które przebywają ze sobą przez 10 miesięcy w roku. Dlatego w przypadku bardziej konkretnych opisów można łatwo zidentyfikować osobę, która dodawała ogłoszenie. Znika otoczka anonimowości co nie zawsze przeszkadza uczniom danej szkoły.
Profile spotted szkoła prowadzone są najczęściej przez uczniów, oznacza to, że administratorem strony jest inny uczeń i wie on kto dodaje ogłoszenia. Taka sytuacja nie jest pożądana i zaprzecza trochę idei stron typu spotted.
Profile spotted szkół prowadzone są zarówno na Facebooku jak i Instagramie.
Czy spotted jest karalne?
Wraz z rozwojem kanałów spotted problemem stały się opinie i marketing szeptany, który był trudny do skontrolowania. Takie miejsca stały się bardzo atrakcyjne do prowadzenia negatywnego PR.
Wystarczyło napisać, że było się w konkretnej restauracji i nie byliśmy zadowoleni z obsługi czy jakości dań co mogło powodować spadek liczby klientów w tym miejscu. W tym samym czasie chwaliliśmy naszą restaurację przez co potencjalny klient w pierwszej kolejności kierował swoje kroki do naszego przybytku.
O ile pozytywny marketing szeptany nie jest specjalnie karany o tyle publikowanie nieprawdziwych informacji o danej firmie może być interpretowane jako zniesławienia. Narażenie na utratę zaufania związane jest z ryzykiem kary do dwóch lat ograniczenia wolności i grzywny do 1080zł.
Zamieszczanie nieprawdziwych wpisów na spotted jest karalne choć nie tak proste do wyegzekwowania. Należy udowodnić, że dana opinia powstała na skutek sytuacji, która nie miała miejsca.
Ryzykują również admini umieszczający posty, dlatego dobrze zastanów się czy chcesz opublikować niezweryfikowany post nawołujący do nienawiści albo zniesławiający osobę prywatną lub firmę.