rebranding

Rebranding marki: Praktyczne porady i wskazówki do sukcesu

Rebranding marki to strategiczny proces, który może tchnąć w firmę nowe życie i wnieść na rynek powiew świeżości, który przyniesie jej przewagę konkurencyjną. Wymaga jednak przygotowania starannego planu działań. Jeśli szukasz kilku praktycznych porad i wskazówek, jak przejść przez ten proces, to trafił_ś w dobre miejsce. Chętnie podpowiemy Ci, co zrobić, by uniknąć najczęściej popełnianych błędów i odnieść sukces.

Co to jest rebranding i dlaczego firmy się na niego decydują?

Rebranding to proces zmiany wizerunku marki, który obejmuje między innymi elementy takie jak: logo, nazwa, design, strategia marketingowa i komunikacja. Celem rebrandingu jest dostosowanie marki do zmieniających się warunków rynkowych, trendów czy oczekiwań klientów.

Kluczowe powody przeprowadzenia rebrandingu to:

  1. Zmiana rynku: Wprowadzenie marki na nowe rynki lub dostosowanie się do zmieniających się trendów.
  2. Negatywny wizerunek: Poprawa wizerunku marki po kryzysie lub próba zatarcia negatywnych skojarzeń.
  3. Fuzje i przejęcia: Ujednolicenie wizerunku po połączeniu z inną firmą.
  4. Innowacje: Wprowadzenie nowych produktów lub usług, które wymagają odświeżenia wizerunku marki.

Rebranding może przynieść marce określone korzyści, jeśli tylko jest przeprowadzony w sposób przemyślany i zaplanowany. Główną zaletą rebrandingu jest zwiększenie konkurencyjności, zwłaszcza jeśli wprowadzone zmiany są całkowitą nowością na rynku. Odświeżony wizerunek marki może przyciągnąć nowych klientów, ale także wzmocnić relację z obecnymi, pokazując, że firma wciąż się rozwija i stara dostosować do potrzeb Klienta.

Skuteczny rebranding

Przeprowadzenie skutecznego rebrandingu wcale nie jest takie proste. Przekonała się o tym jedna z marek odzieżowych, która po 20 latach postanowiła zmienić swoje logo. Po fali krytyki ze strony internautów firma zdecydowała się wrócić do poprzedniej wersji. Jakie kroki należy zatem podjąć?

Analiza obecnej marki

Przeprowadzenie rebrandingu bez zbadania, jak postrzegana jest marka wśród klientów i na rynku, może okazać się strzałem w kolano. Wspomniana wyżej marka zmieniła logo, ponieważ stwierdziła, że po 20 latach trzeba je zmodyfikować. Niestety nie wiedziała, że Klienci i pozostali odbiorcy są do niego tak mocno przywiązani. Warto wziąć również pod uwagę mocne i słabe strony aktualnego brandingu, bo to pomoże zrozumieć, co działa dobrze, a co wymaga poprawy.

Określenie celów rebrandingu

Istotną kwestią jest wyznaczenie celów biznesowych. Jasne zdefiniowanie, co firma chce osiągnąć dzięki rebrandingowi. Następnie stworzenie koncepcji, która będzie spójna z misją i wizją firmy.

Badanie rynku i konkurencji

Zrozumienie, jak konkurencja się pozycjonuje i jakie stosuje strategie, pozwala wdrożyć rozwiązania bardziej innowacyjne, dzięki zdobytej wiedzy marka poprzez nowy branding będzie mogła się wyróżnić. Z kolei śledzenie aktualnych trendów daje możliwość poznania oczekiwań konsumentów.

Tworzenie nowej tożsamości marki

Po dokonaniu analizy wyjściowej, określeniu celów i badaniu rynku przyszedł czas na najważniejszy etap rebrandingu, czyli projektowanie nowego logo i pozostałych elementów identyfikacji wizualnej oraz opracowanie stylu komunikacji. Warto przy tej kwestii skorzystać z usług agencji marketingowej, która zajmie się stworzeniem nowej koncepcji reprezentującej markę oraz planu wdrożenia i komunikacji zmian.

Najczęstsze błędy podczas rebrandingu

Pominięcie dokładnej analizy

Pisaliśmy o tym już wyżej, ale wspomnimy jeszcze raz, bo to nagminny błąd popełniany przy rebrandingu. Brak zrozumienia obecnej pozycji marki i opieranie się tylko i wyłącznie na przeczuciach i uczuciach może prowadzić do błędnych decyzji.

Błędne oszacowanie kosztów

Niewystarczający budżet może prowadzić do niedokończonych zmian i negatywnego wizerunku. Szczegółowe planowanie budżetu i przewidywanie wszystkich kosztów jest w tej kwestii kluczowe.

Zignorowanie opinii Klientów

Zmiany, które nie odpowiadają na potrzeby Klientów, mogą zaszkodzić marce. Dobrze, jeśli zmiany można cofnąć, chociaż niesmak i tak może pozostać. Dlatego warto w plany dotyczące rebrandingu włączyć swoich Klientów i odpowiednio wcześniej sprawdzić ich nastawienie do zmian.

Rebranding marki to złożony proces, który może przynieść znaczące korzyści, jeśli zostanie przeprowadzony prawidłowo. Kluczowe jest dokładne przygotowanie, analiza rynku, jasne określenie celów i zaangażowanie całego zespołu. Pamiętaj, aby unikać najczęstszych błędów i korzystać z dostępnych narzędzi wspomagających ten proces. Przemyślany rebranding może stać się fundamentem nowej, silniejszej pozycji Twojej marki na rynku.

Artykuł sponsorowany

Oceń artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *